Już od dawna nie jest tajemnicą, że estetyka i kolory mają bezpośredni wpływ na nasze odczucia, a co za tym idzie, na nasz wybór podczas kupna towarów. Kolory w znaczący sposób wpływają na ludzki umysł, to właśnie od nich mogą zależeć nasze decyzje.
Odpowiednia kolorystyka może decydować o samopoczuciu i znacznie zwiększyć przyciąganie nowych klientów.
Według badań dla około 65% klientów kolor jest najważniejszym czynnikiem przy dokonywaniu wyboru.
Potrafią zachęcić do działania lub uciszyć emocje. To właśnie kolory najbardziej oddziałują na naszą podświadomość. Dodatkowo ciepłe barwy są lepsze w pozyskiwaniu uwagi, niż kolory zimne.
To jakie dana osoba ma preferencje dotyczące wyboru barw zależy od wielu czynników, m.in.:
Dany kolor ma w każdej kulturze jakąś symbolikę, budzi jakieś skojarzenia. Często różne nacje interpretują ten sam kolor zupełnie inaczej.
Oprócz wpływów emocjonalnych, kolory wywołują również reakcje fizyczne. Tak jak na przykład w przypadku czerwonego oświetlenia, reakcje człowieka są o 12% szybsze niż normalnie.
Psychologię koloru jako narzędzie marketingowe wykorzystuje się tworząc identyfikację wizualną firmy (logo, wizytówki, papier firmowy itp.), materiały reklamowe czy projektując strony internetowe.
Jest kolorem bardzo intensywnym emocjonalnie oraz żywym, najlepiej rzucającym się w oczy. Jest to barwa władzy, kojarzona głównie z determinacją, miłością, pasją, krwią i siłą. Dobrze podkreśla zagrożenie, energię i zmusza do szybkiego podejmowania decyzji.
Określa radość, fascynację i determinację. Jest bardzo popularny wśród ludzi młodych ze względu na pozytywne wibracje, które są z nim związane. Idealnie nadaje się do stymulowania apetytu, dlatego dobrze sprawdzi się w reklamach jedzenia.
Jest kolorem słońca. Kojarzy się z radością, świeżością, szczęściem, intelektem oraz energią. Wywołuje przyjemne uczucia. Dobrze nadaje się do podkreślenia bezpieczeństwa, jednak nie jest odpowiednim wyborem przy reklamowaniu prestiżowych produktów.
Jest to kolor natury. Symbolizuje przede wszystkim bezpieczeństwo, świeżość i harmonię. Jest często używany, żeby podkreślić nieszkodliwość i naturalne pochodzenie.
Jest kolorem nieba i morza. Symbolizuje stabilizację, prawdę, lojalność, mądrość i wiarę. Dobrze sprawdzi się w reklamach usług lub produktów związanych z wodą, powietrzem, niebem czy czystością. Wzbudza także zaufanie i zrozumienie.
Jest kojarzony jest z mocą, elegancją, wysokimi standardami oraz tajemniczością. Poza tym symbolizuje także negatywne uczucia, powiązane ze złem czy śmiercią. Daje poczucie perspektywy oraz głębi. Idealnie nadaje się do reklamowania eleganckich i luksusowych produktów.
Graphic designer development process drawing sketch design creative Ideas draft Logo product trademark label brand artwork. Graphic designer studio Concept.